ROBOTYKA W NASZEJ SZKOLE

Zajęcia z robotyki w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 6 w Rzeszowie rozpoczęły się w 2017 r. Prowadzone są w formie zajęć kreatywnych w grupie przedszkolaków w Przedszkolu Nr 21 wchodzącego w skład Zespołu oraz w formie zajęć pozalekcyjnych w klasach 4 – 8.

Nauczanie robotyki rozpoczęliśmy od programowania małych robotów o nazwie mBot firmy Makeblock. Uczniowie przy ich pomocy nauczyli się kodowania, jednak model ten nie dawał  możliwości w zakresie konstruowania. Szukaliśmy innych rozwiązań, takich, które łączyłyby aktywności uczniów w zakresie budowania robotów, modeli urządzeń używanych
i występujących wokół nas tj.: ramp, bram garażowych, skrzyżowań ze światłami regulującymi ruch, czy robota- sokowirówki lub automatycznie otwierającego się kosza na śmieci itp. Na polskim rynku można było znaleźć produkty spełniające te wymagania. Po dłuższych rozważaniach, konsultacjach wybraliśmy roboty VEX IQ.  Dlaczego wybraliśmy ten model? Otóż, zadecydował o tym udział w programie Erasmus Plus, a także jak to często bywa – przypadek. Napisaliśmy projekt edukacyjny z robotyki o wymiarze międzynarodowym. Znaleźliśmy partnerów. Jednym z nich, który odegrał kluczową rolę w naszym projekcie, była szkoła podstawowa z Finlandii – Harjunrinteen koulu z miejscowości Riihimäki. Od kilku lat prowadziła ona zajęcia z robotyki oparte na systemie VEX IQ. W swoim dorobku miała współorganizację lokalnych i krajowych turniejów robotyki, a także liczne sukcesy w międzynarodowych zawodach w Europie, Chinach i Stanach Zjednoczonych. Do naszego projektu dołączyły szkoły ze Słowenii i Turcji, w których również prowadzone były zajęcia
z robotami VEX IQ. Projekt został zaakceptowany przez Narodową Agencję Programu Erasmus Plus, dostaliśmy grant i w 2018 roku kupiliśmy pierwsze zestawy robotów VEX IQ. Od tego momentu rozpoczęła się nasza prawdziwa przygoda z robotyką. Stworzyliśmy pracownię, kupiliśmy 2 stoły VEX IQ Challenge Field i kolejne roboty tej firmy.

Robotyka z VEX IQ nabierała rozpędu, uczniowie chętnie spotykali się 2 razy
w tygodniu aby wykonywać zadania przesyłane nam przez fińskich nauczycieli robotyki.
Na początku budowaliśmy roboty na podstawie instrukcji, ale po pewnym czasie uczniowie otrzymywali kolejne polecenia inspirujące do konstruowania modeli wymyślonych przez uczniów. Zwykle takie polecenie rozpoczynało się od słów „Zbuduj robota, który wykona opisane poniżej zadanie …” i wtedy w kilkuosobowej grupie rozpoczynała się burza mózgów
i powstawały  różne modele robotów, które wykonywały to samo zadanie. Kolejnym wyzwaniem była obserwacja środowiska zamieszkania w szczególności architektury, infrastruktury drogowej, maszyn budowlanych lub przedmiotów używanych w gospodarstwie domowym i na tej podstawie zbudowanie np. modelu mostu, wiaduktu lub dźwigu. Zadaniem wymagającym wyobraźni i kreatywności, było np. wykonanie zabawek lub modeli przedstawiających zwierzęta.

W pracy z robotami bardzo ważna jest praca w grupie, tak aby uczniowie wspólnie tworzyli konstrukcje robotów z elementów VEX IQ pod określoną tematykę, a także to, aby członkowie grup określili swoje role – każdy inną np. budowniczego, inżyniera, programisty, rzecznika lub kapitana. Takie podejście do zajęć robotyki ma ogromny wpływ na rozwój społeczny i emocjonalny dzieci. Uczą się cierpliwości, pracy zespołowej, podejmowania decyzji, kreatywnego myślenia oraz nieszablonowych rozwiązań.

Nasze działania i efekty pracy uczniowie prezentowali podczas lokalnych wydarzeń np. akcji „Back to School” w Millenium Hall w Rzeszowie, warsztatów z robotyki VEX IQ prowadzonych z udziałem naszych uczniów  dla nauczycieli szkół rzeszowskich, a także  podczas dni otwartych promujących szkolę.
W listopadzie 2019 roku nasza szkolna drużyna robotyki o nazwie „ResRobot” uczestniczyła w Międzynarodowym Turnieju Robotów VEX IQ w Parnu w Estonii. Nie udalo nam sie zakwalifikować do finałowej szóstki, ale plasując się na 8 miejscu na 18 drużyn był to duzy sukces dla druzyny która rozpoczeła swoją przygodę z robotyką.

Z mojego doświadczenia opartego na ponad trzy letniej pracy z wykorzystaniem robotów VEX IQ mogę wyrazić pozytywną opinię dotyczącą zestawów. Elementy są odpowiedniej wielkości łatwe w montażu i demontażu. Język programowania oparty jest  na popularnej przyjaznej dzieciom platformie „Scratch” w języku polskim. Starsi uczniowie mogą programować roboty w językach tekstowych Python i C+.

« z 2 »

« z 2 »